Etiquetes

diumenge, 14 de febrer del 2016

Composició de 2 MRU

L'exemple més característic en física de composició de dos MRU és la d'un vaixell que travessa un riu. Per veure que passa és molt interessat jugar un poc amb l'animació d'Educaplus.

En l'exercici més característic de composició de MRU les velocitats de la corrent i el vaixell són perpendiculars i el resultat és un altre MRU que és composició dels dos anteriors com es pot veure en la simulació.


dilluns, 8 de febrer del 2016

MRUA

El vídeo següent explica les principals característiques del moviment rectilini uniformement accelerat (MRUA).



També és una molt interessant per analitzar les gràfiques del MRUA visitar l'animació del professor David Harrison de la Universitat de Toronto.

Per veure les diferències entre les gràfiques del MRU i del MRUA són molt interessants les animacions de la pàgina enllaçada de Physclips.

El vídeo següent mostra com plantejar i resoldre un exercici de MRUA.



diumenge, 7 de febrer del 2016

MRU

El vídeo següent explica les característiques principals del moviment rectilini uniforme (MRU).


Per veure com és la gràfica posició-temps d'un MRU és molt interessant visitar l'animació enllaçada d'Educaplus. també molt interessant per veure com són les gràfiques posició-temps i velocitat-temps visitar la pàgina Física y Química en Flash. També és interessant veure l'animació enllaçada on hi ha dos mòbils que efectuen un MRU i es mouen en sentit contrari. Després de veure l'animació ha de quedar clar que el pendent de la gràfica posició-temps és la velocitat.

Quan un objecte cau en les rodalies de la terra i està afectat pel fregament acaba caient amb un MRU. És molt recomanable llegir l'entrada sobre velocitat límit del bloc Històries de la Ciència.

En el vídeo següent hi ha explicat un exercici característic de MRU.

Objectiu 4 física

Aquest objectiu diu:

Establir les equacions que descriuen moviments compostos per a calcular el valor de les magnituds característiques i resoldre problemes relatius a la composició de moviments per descomposició en dos moviments rectilinis.

Açò implica:

- Entendre la independència dels moviments en les composicions de moviments.
- Saber resoldre exercicis i qüestions relatives a la composició de dos MRU.
Saber resoldre exercicis i qüestions relatives a la composició d'un MRU i un MRUA (Tir horitzontal i parabòlic).

divendres, 5 de febrer del 2016

Diari física. Setmana 2.

La setmana va començar fent alguns exercicis per consolidar el que s'havia aprés en la primera setmana de física. Es va insistir en aquestos exercicis en la notació per escriure la posició d'un mòbil, en representar les posicions en coordenades cartesianes i en saber calcular el desplaçament d'un mòbil tant gràfica com analíticament. També en diferenciar el desplaçament de l'espai recorregut.

El següent que vam fer va ser analitzar l'objectiu 2 de física. El primer que hi havia que fer era definir la velocitat, la mitjana i la instantània, i la rapidesa. Per això és molt recomanable mirar el vídeo de l'entrada enllaçada i les pàgines enllaçades en aquesta entrada. També és bàsic saber que el vector velocitat instantània és sempre tangent a la trajectòria, per això res millor que recordar sempre un xicotet experiment amb una copa i una bala.

Una de les coses que més va costar d'entendre de la velocitat és que al ser un vector, la velocitat variarà quan varia el seu mòdul o quan varia la seua direcció. Tot el món té clar que varia amb el seu mòdul i costa més entendre que hi ha variacions de la velocitat quan varia la seua direcció, però és bàsic entendre això.

Després es va definir l'acceleració i és interessant llegir l'entrada enllaçada i visitar els enllaços d'aquesta entrada. Una vegada definida l'acceleració mitjana i la instantània era interessant analitzar que es té acceleració si es varia el mòdul de la velocitat o la direcció del vector velocitat. A partir d'ací s'analitza el sistema de coordenades intrínsec i es defineixen les acceleraccions normals i tangencial (objectiu 3 de física). És interessant veure el vídeo de l'enllaç i és bàsic per entendre perquè existeix l'acceleració normal és veure la simulació que hi ha baix del vídeo. Una vegada s'ha entés el concepte d'acceleració normal i tangencial hi ha que analitzar com a partir d'elles es pot classificar el tipus de moviments. Per això només hi ha que veure l'enllaç a la pàgina Fisicalab i l'esquema de la part final de l'entrada enllaçada.

I si encara hi ha més ganes i temps de veure que és l'acceleració tangencial i normal es pot visitar aquesta pàgina de la Física i Química en Flash.

Una altra aplicació per veure els vectors velocitat i acceleració representats és la de la televisió pública dels Estats Units, la PBS.